onsdag den 12. december 2012

Lidt af hvert og et dumt håndled









Jerusalem er blevet en kølig fornøjelse nogle af dagene - omend jeg er klar over at det ikke tilnærmelsesvis er som de danske tilstande lige nu. Der er blevet pyntet op til Hannukah  - den jødiske lysfest med nogle fine "lysestager" i lygtepælene og hjemme hos olle-kollerne på Derech Beit Lehem (os i lejligheden) buldrer ilden lystigt i kaminen -nå nej vi har ikke nogen kamin - men vi har i hvert fald fået anskaffet nogle elektriske radiatorer/varmeovne-ting så vi nogenlunde kan holde varmen. Grimme hjemmesko hjælper også. Stearinlys, konfekt, julekalender og julemusik er sammen med arbejde, arabisk undervisning, madlavning, opvask og hygge blevet en del af dagligdagen. Jeg har fundet rytmen igen efter det skønne besøg af min mor på trods af at denne uge har været mindre regulær på arbejdet - mindre læsning/skrivning og mere af andre og lidt sjovere aktiviteter - såsom at holde foredrag for nogle af de andre IU voluntører; enormt fedt at kunne byde ind med noget viden og få oplevelsen af at den foredragsrække vi skal holde når vi kommer hjem er et overskueligt foretagende, vi nok skal klare med en hvis portion flid og mod.

Denne gamle by set fra lidt syd for Jaffa Gate - vi har 3,7 km. ind til den gamle by og i tirsdags løb jeg HELE vejen - Walla jeg følte mig sej - satser på at tage den tur minimum 2 gange om ugen - og håber jeg kan holde fast i det - og så er det ikke så slem en tur fordi det mest går ned ad bakke - de 3,7 km tog mig i øvrigt 28 min, så synes selv det er ok, med mine korte ben!

Mig og min moder inden vi i torsdags tog på the Borderline -en fortræffelig restaurant i Østjerusalem hvor jeg ubehjælpeligt forsøgte at træne mit arabiske men det er desværre noget sølle hvad jeg endnu kan sige - tror at for at lære det ordentligt må jeg emigrere ud til beduinerne når jeg en gang får tid. Jeg tvivler dog på at det vil gå med mig og beduinerne!


Der er stadig blomster ved trappen op til blokken hvor vi bor - det er utroligt for de har blomstret lige siden vi kom - Det ser ret fint ud og opgangen er også ret pæn - vores lejlighed er til gengæld lidt worn out. Det har vist sig at hver gang vi vaskede løb der vand ned til underboen hvilket vi ikke vidste - og da vi ikke havde vasket et par uger havde og prøvede den anden dag gik det helt galt - mange liter vand må være løbet ud for gulvet hvor vaskemaskinen står var absolut vådt og underboen kom op og var meget flink og han prøvede så at reparere den, men da vi så prøvede at vaske igen viste det sig at det stadig ikke virkede. Så her til morgen har vi haft besøg af op til flere mænd der reparerede både alle de lamper/elektriske ting der ikke virkede - hvilket var cirka halvdelen og vaskemaskinen så nu har vi faktisk en lejlighed hvor tingene virker. Apropos virker eller ikke virker - så har jeg desværre fået problemer med mit højre håndled igen - så min mor havde heldigvis min skinne med hjem men det sidder hele vejen op i hånd og albue og aner ikke rigtigt hvad jeg skal gøre - prøver at skåne det mest muligt men lidt svært når man arbejder foran en computer - Inshallah det bliver bedre af sig selv. Nu står den på "julestjerner" afsnittet med tæpper, the og abrikoser fyldt med marcipan og dyppet i chokolade inden jeg skal i seng og være frisk til en tur til Ramallah i morgen hvor Rikke og jeg på bedste beskub skal prøve at guide nogle med-voluntører rundt. Vi håber på godt vejr og ingen problemer ved checkpoints!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar