mandag den 5. november 2012

Yoghurt kan føre til Arrigskab!




Gårsdagens frokost; salat af avokado, agurk, tomat, bredbladet persille og granatæblekerner. Elsker granatæbler men gider ikke rigtigt købe dem mere da det har vist sig at de sprøjter ret meget saft som pletter ens tøj når man skal have kernerne ud. Derudover er de på level 1 i kategorien "besværlig mad" (opfundet af Morten) da det tager længere tid at få kernerne ud end at spise dem!

Utroligt at jeg faktisk måtte tage nettet til hjælp for at stave til den syrlige mælke-substans jeg indtager til morgenmad. I dag førte benævnte substans til en hvis portion arrigskab. Forestil jer følgende: Ane har været på arbejde 8 timer - hun har ikke helt sovet nok i nat fordi hun som sædvanlig kom lidt for sent i seng. Arbejdet er gået fint, men opgaven med youth curricullumet synes ligesom at vokse hver gang chefen er inde over og det føles måske en kende uoverskueligt. Eksempelvis talte han i dag om layout mens vi andre går og bekymrer os lidt for om vi overhovedet kan nå at blive færdige...tjae det går som det går og prøver at lade være med at blive stresset af det - hvilket ikke er nemt når supermarkedet modvirker mine planer og nægter at følge min indkøbsliste. Jeg prøver at applicere et system lignende det jeg har kørt derhjemme, altså handle ind 1 gang om ugen fortrinsvis. Hernede bliver det så 2: 1 gang på markedet og 1 gang i supermarkedet og sidstnævnte var så i dag.


Sidste uges indkøb på markedet - søndag er nogle af staderne lukket men det er den dag jeg har tid og den dag hvor der er færrest mennesker - normalt er der helt vildt crowded, men søndag er der meget mere plads. Elsker simpelthen at gå rundt med min liste og min rygsæk som dog altid bliver meget tung i sidste ende.


Nå men for at vende tilbage til mælkesubstansen, så fandt jeg cirka 8 ud af de 10 ting jeg skulle ha i dag og gik til kassen. Desværre viste det sig at jeg IKKE kun måtte tage 1 danskvand - ja jeg havde taget den ud af en pakke på 4 men det gjorde vi sidst vi handlede og der var det ikke noget problem, men det var så i dag - fair nok og en mand fra butikken ville så hente en anden (efter at det hele var kommunikeret på hebraisk mens jeg stod og så undrende til og han så sagde det på gebrokkent engelsk) - det viste sig så at der ikke var nogen der solgtes enkeltvis. Nogle af dem, der kender mig ved at jeg holder meget af min danskvand så blev lidt ærgerlig. Derefter kom vi så til den egentlige problematik jævnfør overskriften. Jeg gider ikke spise yoghurt fyldt med sukker så vil have almindeligt, uden frugt og de kommer normalt i pakker af 8 styk. Dem var der så ingen af men nogen der var brækket af så jeg samlede 6 stykker sammen og ville bare have dem, men nej nej det måtte jeg ikke for de kunne ikke slå nummeret ind på kassen - jeg prøvede at spørge hvad de så skulle med dem hvis ikke jeg måtte købe dem men det fattede de ikke. Alt dette tog cirka 10 minutter mens manden bag mig i køen blev noget sur og 3 forskellige personer snakkede højt på hebraisk for at finde ud af hvad der skulle ske. Det endte med at jeg kom af sted uden yoghurt, sur og arrig, træt og irriteret. Nu har jeg fået mig et glas vand og læsset af på jer hehe så nu har jeg det fint igen. Senere står den på linsesuppe og med det in mente har jeg tænkt at jeg ville vie resten af dette blogindlæg til et af mine yndlingsemner; MAD.
Der er gået lidt kuk i rækkefølgen så nu får i lige hovedretten fra lørdagens frokost i Ramallah; lamb chops med pommes frites, salat og dyppelse - amenam det lam var skønt.
Som mange jo ved er jeg ekstremt glad for sushi og for et par uger siden lykkedes det mig at finde noget - ikke helt fantastisk men dog sushi - fisk og kød er ret dyrt her så det er ikke meget fisk jeg har fået.







Lørdag var vi i Ramallah og spise skøn mad på en lækker terrasse med udsigt ud over byen - Har jo lidt en fetish for tapas mad og det kan jeg i rigt mål få hernede. Så mangler jeg bare at lære at lave det selv. På billedet ses: forrest: tyrkisk salat, noget tomat-chilli noget der smager vildt godt. derefter hummus og aubergineslat og nogle pickles og majs med mayonnaise. Man kommer nemt til at spise ekstremt store mængder brød hernede men prøver at holde lidt igen. Kan ikke få layoutet på bloggen til at virke og bliver frustreret af at forsøge så nu får i et Salaam her i billedteksten - håber alt er vel i det kolde Nord :-)

        


   '   




Ingen kommentarer:

Send en kommentar