søndag den 17. marts 2013

Advarsel; denne blog indeholder dramatiske beskrivelser!



Den 15 marts viste sig at skulle blive en yderst begivenhedsrig dag på den lidt mindre heldige måde. Det var planlagt således at jeg sammen med en kollega og 4 af hendes veninder skulle til Tel Aviv og løbe 10 km race. Det var store løbe dag med halvmaraton, maraton, 10 km, rulleskøjteløb, 4,2 km og noget andet. Marathonen blev dog aflyst pga ekstreme varmegrader – der var spået over 35 grader hvilket er meget for selv Tel Aviv på denne årstid. De andre løb var dog ikke blevet aflyst – hvilket de måske burde have været! Lidt ikke optimal planlægning gjorde at jeg måtte vente 1 time om aftenen torsdag  fra 21.30-22.30 på busstationen i tel aviv hvor de så samlede mig op og vi kørte til den hotel lejlighed hvor vi skulle overnatte. Af uransagelige årsag var der valgt en i norddelen ag byen – og racet var i syddelen. De regnede så med at vi kunne få en taxa om morgenen hvilket vi IKKE kunne!! Jeg var skumlende sur over SÅ ringe en planlægning der resulterede i at vi måtte gå 1 time fra klokken 6 (efter at have sovet knap 6 timer!) til klokken 7.15 og sågar løbe de sidste 5 minutter for at nå frem til racets start – ikke just optimalt – og jeg nåede ikke at tisse inden – hvilket jo heller ikke var fedt. (Note; jeg havde ingenting ud over 100 NIS med mig – alt inkl pas, pung, mobil, nøgler mv. lå i lejligheden og vi havde aftalt at mødes på stranden efter løbet).Derudover har jeg ikke helt fået trænet mig op til distancen, det var varmt, jeg var træt og har ikke haft det helt optimalt denne uge. Min kollega, der er uddannet personlig træner mente dog at jeg sagtens kunne klare det. Nå, men alt i alt synes jeg det var sygt hårdt og jeg var ærligt og oprigtigt talt en skide pain in the ass for min kollega at løbe med. Der var en ”pacer-klovn” med i feltet som løb på præcis en time så man skulle jo gerne være foran ham – min kollega havde ment vi ku gøre det på under en time, men den holdt desværre ikke. Jeg har aldrig prøvet noget så fysisk hårdt og var lidt ved at give op indimellem, men med min kollegas hjælp og en viljestyrke der bragte mig de sidste 2 km frem lykkedes det. Fandt et mode hvor jeg bare gik ind i mig selv og hvor det bare gjaldt om ikke at kigge fremad for så ville kunne se hvor langt der var tilbage. Jeg kom over målstregen i tiden 1.04.54 hvilket svarer til 9.2 km i timen – så det er jeg faktisk fint tilfreds med taget i betragtning at jeg jo ikke kan prale af at have verdens længste ben! 

MEN, så var det ligesom at historien skiftede karakter – over målstregen kom jeg, gispende, prustende og svedende og med eet måtte jeg bare ned at sidde – kunne bogstaveligt talt ikke stå på mine ben. En venlig mand hjalp mig ud til siden og fik fat i noget vand og på meget kort tid også en samarit fyr – hvilket viste sig at være den rigtige beslutning – jeg mente bare at jeg skulle have noget juice eller noget til at få mit blodsukker op for jeg var så ufatteligt svimmel og havde kvalme. Samarit fyren ville have mig hen i medical teltet – jeg sagde jeg bare skulle sidde lidt men manden insisterede og fik mig endda placeret i en kørestol da han syntes jeg gik for langsomt – og langsomt gik jeg for kunne stadig nærmest ikke stå på benene og gik som en gammel dame. Han fik mig igennem den tætte menneskemængde og få minutter efter lå jeg på en båre-seng i medical teltet med 6 mennesker omkring mig mens jeg svedte og gispede. Min kollega blev skubbet ud og alt var en slags kontrolleret kaos derinde. Altså meget kan man sige om dette militariserede samfund men der var der altså styr på tingene selvom der var run på.flere forskellige læger præsenterede sig og spurgte hvad der var sket samtidig med at der blev hevet og sledet i begge mine arme for at få IV drop ting lagt. I venstre arm lykkedes det ikke og én gik så istedet i gang med at prøve at lægge drop adgang på håndryggen – jeg var tæt på at bande ad hende for det gjorde aller pokkers ondt. Så lå jeg der med drop i begge arme – kampsvedende og med 5-6 personer der bekymret kiggede på mig. De synes jeg blev ved at være varm så de overhældte mig med isterninger og vand – jeg var komplet gennemblødt. Der gik vel en halv times tid med det hvorefter professor something kom hen til mig og sagde at jeg havde fået hedeslag og skulle på sygehuset – der kammede det over og jeg blev måske en kende hysterisk og prøvede at forklare at det ikke var nødvendigt men de var ikke til at tale imod. Tværtimod så de endnu mere bekymrede ud og insisterede på at jeg slappede af fordi jeg ikke måtte overanstrenge min krop mere. 
Ambulancer der holdt parat - 50 endte med at blive behandlet i lægeteltet, 32 kom på sygehuset (mig inklusiv), 12 af dem alvorligt og 1 ung mand døde- hvorfor er endnu uklart. Han var endda IDF (Israeli Defence Forces) officer og løb efter sigende 20 km hver dag.

Så kom jeg ud i ambulancen og til en 18 årig men sød og kompetent redder og vi kørte vel en halv time til sygehuset – DER var det så at jeg tænkte ups rejseforsikring osv. Så det var ret ubehageligt at ligge og tænke det der. Til gengæld fik jeg det bedre og en time efter jeg var kommet over målstregen havde jeg det ok, men kunne ikke slippe for at komme på skadestuen. På det tidspunkt havde jeg fået 1,5 l væske i drop men til gengæld ikke noget at spise. Kom så ind på en noget mere kaotisk og meget israelsk skadestue- dvs lettere kaos/uprofessionelt – et stort rum med ”gardin-båse” hvor der blev taget noget elektro-gram noget og en blodprøve og jeg fik mere væske i drop. Der var jeg så; pladder våd og endte med at mega fryse – efter 2,5 time – de sidste 1,5 på en hård stol var jeg pænt klar til at smutte! Jeg måtte insistere i en halv time og en meget sød sygeplejerske endte med at hjælpe mig af sted – finde ud af hvad vi gjorde med betaling – jeg havde jo ingenting på mig (men fandt ud af at selv i den situation kunne jeg huske mit pas nummer udenad!) og hun fandt også lidt mad til mig – for på det tidspunkt havde jeg fået det dårligt igen pga ikke at have spist i 6 timer. Så der stod jeg – i en forstad til Tel aviv med 120 NIS (180 kr) på mig – i vådt tøj – velvidende om at på ingen måde ville jeg kunne finde de andre. Min kollega havde heldigvis set da jeg blev ført ind i ambulancen så vi havde aftalt at hun tog mine ting og at jeg selv fandt hjem. Jeg fandt en granatæble-appelsin juice til en absurd pris, en bus og kom hen til bus stationen – fandt en bus til Jerusalem før shabbattens start – sov lidt i bussen og kom så klokken 14 frem til Jerusalem. 

PUHA det var en begivenhedsrig dag – lidt for meget af det gode. I dag (lørdag) er min krop smadret og jeg er træt men har det ellers fint – har en besværlig regning på omkring 2200 kroner jeg skal til Tel Aviv for at betale i næste uge og en masse ting jeg skal udfylde til rejseforsikingen MEN on the bright side; jeg gennemførte, OG jeg fik lov at køre i en ambulance OG min offentlig-transport-angst fik et knæk af format. Så alt i alt ser jeg dette som en sejr; næste mål må være IKKE at ende på sygehuset/gøre det på under en time. Beklager det blev så lang en beretning, men så fik I da hele historien. OG som en krølle på historien overbeviste dette mig endnu engang om at vi har det rigtige sundhedssystem i DK - hvor adgangen er lige for alle og hvor man ikke skal ligge og tænke "gad vide hvad denne test koster" eller "er denne test nu også nødvendig eller presser de bare penge af mig?" Jeg vil helt sikkert gerne løbe 10 km igen, men næste gang i lidt mindre varmt vejr - og når vi nu snakker om vejret; i dag 13 grader og regn - jeg ved ikke hvem der har bestilt det men jeg har ikke, så jeg holder "udfylde-rejseforsikring-papirer-dag med the og dyne. Det var alt for nu; gå med fred og husk at vi kun har hinanden til låns så lev livet HVER dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar