lørdag den 30. marts 2013

Påske i J´Lem





Denne lille video viser vores spæde røst opløftet ved en af stationerne på Via Dolorosa i den gamle by fredag morgen. Læg mærke til alle politibetjentene - tror de var der for at sikre at vi kunne komme frem igennem byen og at alt forløb roligt, men efterhånden synes jeg at det er lidt overdrevet - følte mig ikke i fare men snarere at det var mig der en lille smule krænkede muslimerne og jøderne ved klokken 8 om morgen at vræle op midt på åben gade og derved påtvinge andre min snot-inficerede udgave af ifølge dem hedenske musikalske stykker af ord. 

Så blev det Påske/Pesach/Passover - de usyrede brøds fest, Jesus Kristus på korset osv. The same old story as last year - og så alligevel ikke for jeg er jo faktisk her hvor det hele skete- jeg burde kunne mærke det under huden men indtil videre har det ikke skabt de helt store underværker i mit liv eller ift min spirituelle udvikling. Dermed dog ikke sagt at det ikke er spændende og skævt og fedt at være her. Jeg vil her give jer et lille billedligt indblik i ugens oplevelser fra Den Hellige Stad.

Byen er simpelthen endnu mere fuld af "Ottoer" end normalt - jeg gav mig til at tælle dem og deres børn fredag - de ultarortodokse får I GENNEMSNIT 7,6 børn hver! så 1 familie med 9 - det er jo absurd - men når man (det siger nogen er tilfældet) får penge hver måned for hvert barn så kan det jo næsten betale sig. Fredag var mit humør ikke så fantastisk så blev lidt små-depri af at se dem; det er ikke kulturrelativisme men kan ikke lade være med at hver gang jeg ser små otto-børn får jeg ondt af dem.

Har nu 2 gange denne uge oplevet at hovedgaden ned igennem den gamle by har været lukket af - der er simpelthen for mange mennesker dernede på samme tid. Strømningen på dette billede var rimeligt konstant da jeg på et tidspunkt satte mig ned og kiggede og som nedenstående billede taget af Katrine viser så var der orntligt sygt mange mennesker ved ved grædemuren.

He was right there - og jeg var der fredag morgen klokken 8.

Også fredag morgen; danskerne mødtes ved Lions gate klokken 8 - det var allerede der varmt og til at byde os velkommen (eller noget) var en flok soldater. Jeg spurgte een iklædt skudsikker vest og hjelm om de virkelig troede vi ville lave SÅ meget ballade - han ku ikke helt se det sjove i spørgsmålet men svarede at det jo var fordi der var mange mennesker i byen i påsken og tillige fredagsbøn (der har været noget stenkast og noget om fredagen på det sidste - men har nu  ikke selv set det - Israelerne har "svaret igen"/prøvet at begrænse det ved at nægte adgang til Tempelbjerget for alle under 50 år om fredagen)

Det der med at iklæde sig morgenkåbe synes jeg nu altså hører til derhjemme! (så meget for det danske frisind!)
Det er ikke nemt at se men det er udsigten fra udkigspunktet fredag aften hvor vi var en flok der grillede og hyldede den danske sangskat gennem alt fra lovsange til Kim Larsen og så lige da Wonderwall også. Brandhyggeligt men en kende køligt.

Det nyeste foto i den efterhånden meget lange følgeton af "Billeder af Rikke og Anne"

Jødisk Påske/Seder måltid med islæt af kristendom; mærkelige skikke det der anderledes folkeslag har; æg UDEN mayo og slat og peber, persille dyppet i saltvand og brød der ikke er brød men kiks - tjae altså ikke helt det hjemlige påskebord, men spændende at se en opsætning af et jødisk rituelt påskemåltid og ret fedt at tænke på at lige præcis samtidig me at vi gjorde det var der vel 8 mio eller så jøder verden over - eller er der 12 mio? der gjorde stort set det samme - det er da lidt fascinerende!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar