fredag den 26. oktober 2012

Hold tungen lige i munden!




Hej alle der følger min blog...

 Jeg vil afvige fra min normale start-punktopstilling fordi der i resten af indlægget vil være en del punkter omhandlende noget af det, der er mest besværligt hernede; hvem er hvem, hvad betyder det og ikke mindst; hvad kalder man  folk!!! Jeg skal gøre opmærksom på at dette ikke er et akademisk indlæg og at jeg kan have misforstået noget af alt det jeg har fået at vide for det er i sandhed forvirrende og kan slet ikke gennemgå alt på 1 blog så der kommer nok en opfølgning senere. Jeg anede ikke det her før jeg kom herned og havde slet ikke begreb om hvor stor en del af folks identitet og konflikten hænger sammen. Når man kommer fra DK er det bare svært at forholde sig til at eks. jyder ikke måtte køre over fyn men skulle tage en færge for at komme til Sjælland - eller at fordi jeg ikke har været værnepligtig ville jeg have svært ved at finde et job - det er sådan det er her!

 Jeg vil prøve kort at formidle lidt om de forskellige folkeslag/religioner/etniciteter der er her i Israel og med hvem Muslaha arbejder. Den primære gruppe er Messianske jøder og Palæstinensiske kristne og man er endvidere begyndt også at arbejde med muslimske grupper. Hvis man kigger samlet på Israel/Palæstina er diversiteten enorm men for at forenkle det lidt kan man sige at der ift religion er:
Kristne (dog mange forskellige slags)
Jøder: - Haredi (ultraortodokse)
           - Ortodokse
          - Religiøse
          - Sekulære 
 Muslimer  - NB også diversitet her
Andre mindre religioner eks. buddhister, Scientology mfl.

Ift overordnede termer der inddeler den gruppe af mennesker der bebor Israel/Palæstina refererer vi i Musalaha til
Israelere: de, der identificerer sig selv som Israelere (overordnet Jøder, men vi arbejder med de Messianske Jøder)
Palæstinensere: (overordnet Muslimer, men vi arbejder mest med de kristne indtil videre)
Israelske-Palæstinensere: (overordnet muslimer men vi arbejder mest med de kristne)

Er du med så langt?

For at forvirre yderligere bliver denne sidste kategori Israelske-Palæstinensere - en såkaldt bindestregs-identitet - også kaldt Israelske arabere, Palæstinensere i Israel og meget andet. Det er de Palæstinensere (og deres efterkommere), der ved etableringen af Israel i 1948 blev tilladt/valgte (afhængig af synsvinklen) at blive i landet. Mange er enormt splittede mellem deres civile israelske identitet og deres kulturelle palæstinensiske/arabiske identitet og de diskrimineres i stort stil på eks arbejdsmarkedet.

Vi har brugt dagen på at være til foredrag om en gruppe (i mangel af bedre ord) mennesker jeg indtil for 2 måneder ikke anede eksisterede: Messianske Jøder. Det er Jesus-troende Jøder som dog holder fast i de Jødiske helligdage og som ser sig selv som jøder og oplever en stærk identitetsmæssig tilknytning til Israel. Der er cirka 10.000 her i Israel og mange oplever diskrimination eller at blive set ned på af Ortodokse jøder og har blandt andet sværere ved at kumme immigrere til Israel. Faktisk er det ifølge den advokat der holdt oplægget så grelt at både kristne og messianske jøders menigheder spioneres på af ortodokse jøder. Det var vanvittigt spændende og eftersom tilhørerne var hhv Messianske jøder og kristne Palæstinensere var der grobund for diskussion. Det blev dog ikke voldsomt men var meget tydeligt at folk har oplevelser af diskrimination og mange meninger med sig. Det var en advokat, der hjælper messianske jøder blandt andet i diskrimination sager der stod for foredraget - og det tror jeg var en MEGET fornuftig ide - det var helt vildt fedt at få et perspektiv på det egentlige lovstof som på ingen måde er u-ideologisk -nogle kalder Israel et etnisk demokrati - og i praksis er der ikke lige muligheder for alle borgere - det er i høj grad jøderne der sidder på funding - især de ortodokse selvom de numerisk er en klar minoritet. Advokaten kaldte det et crippled democracy Det får mig faktisk lyst til at læse Jura.
Det er vanvittigt kompliceret og jeg skal ikke forvirre jer mere - prøver selv bare at finde hoved og hale på det hele og benævne folk rigtigt. Oven i det hele kommer den geografiske inddeling og hvem, der kan være/befinde/ rejse hvorhen, men det har jeg ærligt talt ikke helt styr på endnu så det må vente til en anden gang.
Forude venter shabbat dinner i Joffi (dansker) huset og i morgen går der barndom i den når vi skal til præstens datters prinsesse-fødselsdag - vi skal rejse hele vejen igennem Jerusalem i  araber bus klædt ud som prinsesser - jeg tror måske jeg skal være arabisk prinsesse - det bliver ret sjovt at se hvordan folk i busserne reagerer. Søndag - tirsdag står den på konference i mit antro-felt Transitional Justice og jeg glæder mig helt vildt. Derudover er seneste fantastiske nyhed at Rikke og jeg har fået mulighed for at tage til Sinai (ægypten) i november i 5 dage - hvor vi bla skal ride på kamel. Glæder mig ordentligt sygt meget.

 Udsigt ud over Vestbredden fra Nablus
Klap jer selv på skulderen hvis i nåede igennem hele indlægget (hehe uden at snyde) og hav det godt hjemme i snevejret - hvad sker der lige for det?!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar