torsdag den 21. februar 2013

Jeg ønsker mig en delfin i fødselsdagsgave..

Dette indlæg er uden for rækkefølge - beklager men nu lægger jeg det op og så må vi se hvornår der er tid til at lave et indledende om vores samlede skønne Valentines tur.

 .. omend jeg godt ved at man ikke må, men de er simpelthen SÅ fantastiske. Jeg er fuldstændigt betaget og skal helt sikkert ud at svømme nær disse fantastiske skabninger en anden gang. Vi var kun ude at snorkle da jeg var usikker på om mine ører kan klare at dykke. Man måtte ikke røre ved delfinerne men uanset dette så var det en absolut fantastisk oplevelse. For nu at tage det fra en ende af så tog vi du til Dolphin reef ved Eilat søndag morgen. Efter en lige rigeligt lang intro til regler osv kom vi i meget tætsiddende våddragter - det var ret sejt for med våddragter og svømmefødder blev vi holdt oppe i vandet så det var slet ikke hårdt selvom vi svømmede rundt i 25 min.


Inden introen sad vi nede ved vandet og var så heldige at se 2 delfiner blive fodret - det var simpelthen som en smuk, anden verden - det er Aqaba eller Eilat by der kan ses i baggrunden - vejret var cirka 26 grader men vandet noget koldere. Området er lukket af men der er ret meget plads til dyrene. Guiden fortalte at de tidligere havde været helt frie men at de svømmede ind til strandene i nærheden hvor tåbelige turister fodrede dem med snacks så de blev syge og at man derfor havde været nødt til at lukke dem inde - men ellers forsøger dolphin reef at have det på dyrenes præmisser - det er derfor man ikke må røre dem.

De glade damer inden vi skal i vandet - Det hører efterhånden til sjældenhederne at jeg har fuld krigsmaling på som jeg plejede derhjemme og på trods af at jeg har set bedre billeder af mig selv kan jeg egentlig godt lide friluftslooket :-)


Vi svømmede som nævnt rundt og allerede fra starten af kom hvad der følte som en KÆMPE delfin lige så nonchalant svømmende forbi os - jeg indrømmer blankt at jeg holdt vejret i lige dele fascination og frygt - fordi vandet forstyrrer ens syn virkede den bare helt enormt stor. Jeg har tidligere haft problemer og kan ikke lide at få vand i ørerne men det gik forbavsende nemt og det var simpelthen den vildeste oplevelse - selvom det bare var snorkling var det som at være i en anden verden af fisk, rev og ikke mindst disse graciøse væsener. Vi så dem lege og tumle og endda nogen som parrede sig - sådan til den lidt bizarre side kan nævnes at de parrer sig i flæng - også mor/søn, bror/søster mv - det skeler de ikke så nøje til. 
Både under og over vandet var de større end jeg havde regnet med. og hey vi kunne HØRE dem - jeg troede ikke det menneskelige øre kunne høre deres klikken/knirken/piben men det kan man godt under vandet - det var altså sejt. I det hele taget var jeg helt bevæget og rystede nærmest af begejstring da jeg kom op - de er simpelthen så smukke de dyr og det er bestemt ikke sidste gang jeg gør sådan noget. Ville gerne nå også at dykke med dem men det er ret kostbart og det tager 4,5 time at komme til Eilat så det er ikke bare lige en sviptur.



Resortet eller hvad man nu skal kalde det havde også fritgående påfugle og høns - det var altså lidt sejt med den her han påfugl der gjorde kur til en hun - overvejede at plukke en fjer men tænkte at jeg nok ville få ballade ;-)

Efter at have været ude havde vi desværre lidt travlt med at komme tilbage da vi skulle nå en bus fra Eilat til Jerusalem - ellers kunne jeg snildt være blevet derude hele dagen. Dette billede er taget på omkring 2 meters afstand fra en ponton-træ-bro - man måtte ikke række armene ud, men ih hvor havde jeg lyst - delfinerne kom selv hen og "snakkede"

Det var alt for nu, Tak til Rix (Rikke) for at lade sig overtale til Aqaba eventyret og især delfin-turen - det er en tur jeg forhåbentlig aldrig glemmer og Inshallah kan gentage inden alt for lang tid - overvejer sågar at lave en indsamling;" send Ane ned at dykke med delfiner i Eilat... " 

I mit næste liv vil jeg være marinebiolog/delfintræner eller sådan noget i den stil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar